Sevgi ve hoşgörünün evrensel rehberi: Mevlâna
...
17
Aralık 2021; sevginin, hoşgörünün, barışın, kardeşliğin, yani gerçek
dindarlığın evrensel önderi olan Mevlâna’nın Allah’a kavuşmasının, dinsel
ifadeyle “vuslat”ının 748.
yıldönümü. Ölüm olayını ilk defa Mevlâna “şeb-i
arûs” (düğün gecesi) diye adlandırmıştır. Mevlâna’dan ne önce ne de sonra
bu adlandırmaya rastlanmaz. İşte bu yüzden Mevlâna ölümünden sonra kendisi için
ah vah edilmemesini, ağlanıp sızlanılmamasını istemiştir. Çünkü ölüm gerçekte bir
şenliktir, en Yüce Sevgiliye kavuşmadır.
Her
yıl olduğu gibi bu yıl da 17 Aralık’ı içine alan hafta dolayısıyla başta Konya
olmak üzere birçok şehirde ve birçok mekânda törenler düzenlenecek. Bunların en
görkemlisine ise Mevlâna’nın tüm dünyaya sevgi mesajları saçtığı şehir olan
Konya sahne olacak. Her geçen
yıl sayısı artan yerli ve yabancı ziyaretçilerin büyük ilgi ve hayranlıkla
izlediği bu törenler vesilesiyle Mevlâna’nın insana ve dünyaya ait bitmez tükenmez
pozitif düşünceleri ve felsefesi üzerine görüşler sergilenecek.
Yaşadığı yüzyılı ve sonraki yüzyılları
Mevlâna kadar derinden etkilemiş, Müslim-gayrimüslim milyonlarca gönüle
hükmetmiş, bütün dünyada sevgi ve hayranlık uyandırmış bir başka maneviyat
önderi daha gösterilemez. Bu yüzden Mevlâna sadece Türkiye’nin değil, bütün
İslam dünyasının ortak değeri, İslam düşünce semasının en parlak yıldızıdır.
…
Mevlâna’nın düşünce dünyasının ekseni
insan sevgisi ve saygısıdır. Ayrım yapmadan, yani fakirdir zengindir, cahildir
âlimdir, köylüdür şehirlidir, hamdır olgundur… demeden bütün insanları salt
insan olduğu için sevmek, saymak ve üstün tutmak Mevlâna düşüncesinin ruhudur. İnsana
bu yaklaşım; insanı merkeze alan, onu her şeyin ölçüsü olarak kabul eden Batı’daki
hümanist felsefenin yaklaşımından farklıdır. Hümanizmde insanın değerinin
kaynağı yine insandır. İnsanın değerinin kendi dışında bir referansı yoktur.
İnsan, düşünce ve eylem alanındaki girişim ve etkinlikleriyle bu değerini
yüceltir veya köreltir. Mevlâna’ya göre ise insanın değeri ve yüceliği,
Tanrı’nın onu “varlıkların en onurlusu”
(eşref-i mahlûkat) olarak yaratmasından kaynaklanır. Bu yüzden hiçbir bilgisi,
görgüsü, marifeti, liyakati, statüsü olmayan sıradan bir kimse bile salt insan
olduğu için değerli ve yücedir.
Arthur Koestler’in, “İnsan, bir matematik denkleminde sıfırdan sonsuza kadar bütün
değerleri temsil eder” sözü, insana hümanist yaklaşımın bir ifadesidir. Bu,
insanın değeri durum ve koşullara göre sıfır ve sonsuz arasında gidip gelebilir
demektir ve dolayısıyla izafi (görece)’dir. Mevlâna düşüncesinde insanın değeri
mutlak ve objektiftir. Dağ başındaki bir çoban, tarladaki bir ırgat, büyük
şehirlerin varoşlarında yaşam savaşı veren bir lümpen bile sırf insan olması
dolayısıyla üst düzeyde değerli ve yücedir.
…
Mevlâna, insanlarla ilişkilerinde sözünü
ettiğimiz bu bakış açısı sayesinde ince ayarları bulmuş ender simalardan
biridir. Kendisini seven; ama sarhoş olduğu için yanına yaklaşmaya cesaret
edemeyen bir adama, “Korkma, sokul bana,
her günah içki gibi sarhoşluk verseydi hiç kimseyi ayık göremezdik!”
demesi, bu bakış açısının sonucudur.
Sıradan insanlar, kendileriyle aynı dini,
aynı aidiyeti paylaşan kişilerin eksik ve kusurlarını dahi hoş görememişler,
onlarla aralarında duvarlar örmüşlerdir. Mevlâna, “Kusursuz dost arayan dostsuz kalır” diyerek insanî kusurları hoş
görmeyi bilmeyenlerin kendilerini yalnızlığa mahkûm edeceğini belirtmiştir.
Kendisi ise hangi din ve inançtan olursa
olsun, hangi eksik ve kusurları bünyesinde barındırırsa barındırsın herkese
kucak açabilmiş; bütün insanlara sevgiyle ve hoşgörüyle yaklaşabilmiştir.
Sevginin onun gözünde üstesinden gelemeyeceği zorluk yoktur. Sevgi; en dinamik,
en diriltici güçtür. Ona göre “Sevgiden
ölüler dirilir; padişahlar kul olur; bakırlar altın kesilir; bulanık, tortulu
sular arı duru hâle gelir.”
Mevlâna; tüm insanları kucaklayan engin sevgi
ve hoşgörüsüyle, dünya hazinelerinden biri olan Mesnevi’siyle sonsuza dek
rehberlik görevine devam edecektir.
YAZIYA YORUM KAT
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.